"Geven en krijgen"

Ervaring met het VMBO van:

Familie Stoffer, Zwolle
Vader Steven: clown/theatermaker
Moeder Marga: interview- en advieswerk
Dochter Inge 16 jaar: mbo onderwijsassistent muziek, 1e klas
Dochter Joyce 18 jaar: mbo sociaal-cultureel werk, 3e klas

Geven en krijgen
In goede contacten geef je wat en krijg je wat. Dat geldt ook voor contacten tussen ouders en school of tussen leerling en docent. Mooie processen vinden ze dat bij de familie Stoffer. Dochter Inge heeft net haar diploma gehaald aan het Diezer College, een school voor VMBO-onderwijs in Zwolle. Ze kijken terug op een goede schooltijd.

Inge heeft de kaderberoepsgerichte leerweg gevolgd in de sector Grafimedia. Een ‘technische, maar ook creatieve’ richting. Achter de computer ontwierp ze bijvoorbeeld visitekaartjes en websites. Als examenproject maakte ze kaartjes voor haar vader Steven, die clown is en straattheater maakt. Daarbij ging het niet zozeer om het eindproduct, maar om de weg ernaartoe, om alle stapjes tot aan het kaartje. Nu is Inge onlangs gestart met de mbo-opleiding Onderwijsassistent muziek. Een andere richting met weer een sterke creatieve component.

Ze zijn bij alle VMBO’s van Zwolle langs geweest toen ze een school zochten voor Inge, vertelt haar moeder Marga, want: “Je moet toch het gevoel krijgen: hier kan ik een aantal jaren prettig rondlopen.” Inge werd aangetrokken door de theateropleiding op deze school: “Die heb ik vier jaar gevolgd in uren dat anderen vrij waren. Dan deden we spelvormen, improvisatie, toneelstukken en elk jaar hadden we een uitvoering.” Inge was naar eigen zeggen meer op school dan thuis. Behalve de theateropleiding volgde ze ook extra vakken: “Waarom zou ik iets laten vallen als ik het kan? Dat vind ik zonde.”

Wisselwerking
Steven en Marga kwamen met een duidelijke vraag bij het voortgezet onderwijs binnen. Inge heeft dyslexie en dyscalculie (een rekenstoornis - red.) en de vraag was of de remedial teacher hiermee bekend was en hoe zij ermee werkte. Het mooie was dat de remedial teacher op het Diezer College spontaan bereid bleek haar licht op te steken bij oudervereniging Balans (een vereniging voor ouders van kinderen met leer- en gedragsstoornissen). De ouders zijn daar dankbaar voor: “Zij wilde er serieus mee werken en dat was ontzettend fijn.” En Inge had haar hele schooltijd een duidelijk aanspreekpunt: “Ik heb veel aan haar gehad. Deels heb ik echt bijlessen gehad en ik kon er mijn hele schooltijd heen als ik wat had.”

Steven vindt het mooi hoe dit gelopen is en geeft zijn vrouw de eer hiervoor: “Ik denk dat ze mede door jouw inzet op school wat hebben geleerd en ze hebben het ook teruggegeven.” De ouders hebben ook altijd een wisselwerking gezien tussen Inge en haar docenten: “Inge was een meewerkende leerling en had er gein van.

En als je een beetje meewerkt, kun je veel voor elkaar krijgen en hebben leerkrachten ook veel voor je over.” Inge herkent dat: “Ja, als je je openstelt voor docenten en normaal meedoet, dan gaan ze je niet tegenzitten en zorgen ze dat je verder komt.”

Vertrouwen
Zo wordt er gepraat en geluisterd aan de grote tafel bij de familie Stoffer. Als je vraagt naar eventuele problemen of tegenvallers, denken ze even na en vertellen dan over de goede communicatie met school, waarmee elk hobbeltje te nemen was. Steven en Marga hebben dan ook het volste vertrouwen in de toekomst van hun dochter. Marga: “Inge is enthousiast en doet de dingen die ze leuk vindt. Ik denk dat zulke mensen altijd goed terechtkomen.” Steven vult aan: “En ik vind het leuk om te zien dat Inge haar talenten ontdekt en pakt. Als ze een keus gemaakt heeft, gaat ze er ook helemaal voor.”

Lees de ook volgende ervaring: "Gewoon geknipt voor jou!".

star_red star_red