"Steven weet wat hij wil"

Ervaring met het VMBO van:

Familie De Jong, Kudelstaart
Vader Jan: rozenkweker, meewerkend voorman
Moeder Hannie: kraamverzorgster
Zoon Steven 16 jaar: VMBO Grafimedia, 4e klas
Dochter Laura 15 jaar: VMBO-t, 3e klas
Dochter Veerle 10 jaar: basisschool, groep 7

Steven weet wat hij wil
Toen Steven in groep 7 zat, zag hij een folder van de Grafimedia opleiding van het Lourens Janszoon Coster College in Haarlem. Voor Steven was het direct duidelijk: dat wilde hij doen. Ondanks een HAVO Citoscore, ging Steven naar het LJC College, nu het Haarlem College voor VMBO.

Op de basisschool al vond Steven het leuk om met computers te werken: een website maken, een filmpje monteren of iets ontwerpen. Een grafische opleiding was dus geknipt voor hem. En waarom zou hij eindeloos met theoretische vakken bezig zijn, als hij niet wist of hij dat wel leuk zou vinden en wél zeker wist dat hij met dat ontwerpen bezig wilde zijn? Volgens Steven moet school ook leuk zijn.

Zo vader, zo zoon
Zo kijkt zijn vader er ook tegenaan. Jan de Jong: “Het lijkt op mijn achtergrond. Ik had een krap HAVO-advies, ik ging daarom naar de mavo maar ben daar na de tweede klas vanaf gegaan. Ik wilde gewoon de praktijk in, met m’n handen bezig zijn. Ik vond de tuinbouw leuk en dus schreef ik me in voor de tuinbouwschool. Als het voor Steven zo duidelijk is wat hij wil, waarom zou hij dat dan niet direct gaan doen?”

Meer voorlichting
Volgens Jan zou er wel meer voorlichting gegeven mogen worden over de verschillende leerwegen: wat die leerwegen inhouden en wat je ermee kunt. Jan: “Je hebt geen benul van de verschillende mogelijkheden op het VMBO als je kind nog in groep 8 zit. Op de ene VMBO-school wordt de basisberoepsgerichte, de kaderberoepsgerichte en de theoretische leerweg gegeven en op de andere alleen de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg.

Het is wel handig om dat bij je keuze te betrekken.” Hoe bevalt het Steven op school, is het wat hij ervan verwachtte? Steven: “De eerste twee jaar hadden we alleen maar verplichte vakken. De grafische vakken kregen we maar één of twee uur per week, dat was wel jammer. In het derde leerjaar werd het echt leuk; toen kregen we elke dag de eerste drie uur die grafische vakken. Maar ook in de eerste en tweede klas had ik het naar m’n zin hoor, leuke mensen enzo. En m’n huiswerk had ik altijd op school al af. Pas nu in dit examenjaar, maak ik thuis ook huiswerk.”

Toekomst
Steven wil na het VMBO naar het mediacollege in Amsterdam, niveau 4. Dat gaat over interactief vormgeven, films en websites maken, huisstijlen ontwerpen, e.d. Op school heeft hij niet zozeer advies gekregen over vervolgopleidingen. Maar dat was voor hem ook niet nodig. Wel werd geadviseerd om je in het derde jaar al te oriënteren op een vervolgopleiding.

Laura
Stevens zus, Laura, zit in Uithoorn op het VMBO-t, op een brede scholengemeenschap. Jan: “Laura weet nog niet wat ze wil, ik vind het daarom goed dat ze een meer algemeen vormende opleiding doet. En ze kan dat aan, ze doet er ook veel voor. Misschien weet ze het straks wel, of ze gaat nog door naar de HAVO.” Jan is van mening dat als kinderen weten wat ze willen, je hen dat moet laten doen. Jan: “Als hen dat makkelijk afgaat, dan komen ze er vanzelf wel.” Volgens hem is het een nadeel dat de HAVO en het VWO geen oriëntatie op de praktijk kennen. Hoe weet een kind dan wat hij leuk vindt en wat hij kan? Dat is op het VMBO-t van zijn dochter dan weer een goed ding: die leerlingen krijgen in elk geval nog praktische sectororiëntatie. Het zijn mensen van de praktijk, Jan en zijn zoon Steven.

star_red star_red